<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=265593574071498&ev=PageView&noscript=1" />
19 Gru

"Co ze świętami Bożego Narodzenia, jeśli jestem na diecie?"

Tytułowe pytanie to jedno z najczęstszych, które słyszałam od moich pacjentów w okresie przedświątecznym. Wiele osób, które podjęło wyzwanie zmiany nawyków żywieniowych w listopadzie lub na początku grudnia, ma pewne obawy związane z nadchodzącym czasem świątecznego ucztowania. Przedstawiam kilka sposobów, jak można się wspomóc w tym okresie, nie tracąc przy tym radości świąt Bożego Narodzenia.

Niezależnie od tego, czy przyjmujemy gości u siebie czy wybieramy się z wizytą, warto przygotować sobie plan działania i kilka pomocnych trików:

  1. Warto przygotować zdrowszą wersję wybranych tradycyjnych potraw - jeśli nie wszystkich, to chociaż wybranych. Można użyć mąk pełnoziarnistych, zrezygnować z panierki i upiec rybę w piekarniku, przemycać warzywa w różnych formach.
  2. Trzeba podejść z rozsądkiem do ilości przygotowywanych dań - nadmiar jedzenia w okresie okołoświątecznym jest głównym czynnikiem wpływającym na masę ciała, ponieważ w teorii święta trwają od Wigilii do drugiego dnia Bożego Narodzenia, a w praktyce od Mikołajek do Sylwestra, jeśli weźmiemy pod uwagę także spotkania pracownicze :) 
  3. Posiłki w ciągu dnia powinny być spożywane w miarę regularnie, nawet w święta. Podjadanie przez cały dzień nie jest korzystne - posiłki powinny mieć swój początek i koniec. Warto podczas przerwy wyjść na spacer lub pobawić się z dziećmi, korzystać z chwil spędzonych z bliskimi, żeby nie jeść "z nudów".
  4. Spośród potraw wytrawnych łatwiej wybrać "te zdrowsze" - ryby, pieczone mięsa, sałatkę jarzynową czy zupę. Wyzwanie mogą stanowić desery. Tutaj też można przygotować sobie plan i np. zdecydować wcześniej ile kawałków ciasta się zje (co może być wyzwaniem) lub wybierać tylko te desery, które są typowo świąteczne i których nie je się przy innych okazjach - makowiec, sernik, kutię itp.
  5. Asertywność nie jest objawem braku kultury. Odmowa trzeciej dokładki sałatki czy ciasta nie przekreśli naszych relacji z rodziną, a może znacząco wpłynąć na samopoczucie i poczucie panowania nad sytuacją.  

Powyższe porady są tylko podpowiedzią. Okres bożonarodzeniowy rządzi się swoimi prawami i nie można zapomnieć o istocie Świąt i po prostu cieszyć się atmosferą i towarzystwem najbliższych.  

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe