<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=265593574071498&ev=PageView&noscript=1" />
03 List

Picie kawy a zdrowe starzenie się

Kawa towarzyszy ludzkości od dawna, na świecie pije ją ok. 80% populacji, a zainteresowanie alternatywnymi sposobami parzenia kawy z roku na rok wzrasta. Napój ten to nie tylko pretekst do miłych spotkań towarzyskich czy metoda na zwiększenie koncentracji, ale także prawdopodobnie sposób na zachowanie zdrowia. Czy kawa może zapobiec chorobom wieku starszego?

Przez wiele lat funkcjonowało przekonanie, że kawa negatywnie wpływa na serce, a poza tym jest tylko używką. Jednakże ostatnie badania wskazują, że regularne picie umiarkowanej ilości kawy, czyli 3-5 filiżanek dziennie, może pomóc w regulacji ciśnienia krwi, zmniejszyć ryzyko wystąpienia niedokrwiennej choroby serca, cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego, chorób wątroby czy nawet zawału serca i udaru mózgu.

Dodatkowo duże nadzieje wiążę się z prewencyjnym działaniem kawy w profilaktyce chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera czy Parkinsona. Do owych danych odniósł się Instytut Żywności i Żywienia, który umieścił filiżankę z kawą na nowej piramidzie zdrowego żywienia z 2016 r. oraz poprzez stronę www.kawaizdrowie.pl dostarcza sporej dawki naukowych informacji o tym napoju.

Potencjalne mechanizmy działania kawy
Badania wskazują, że regularne spożywanie ponad 1 mg kofeiny dziennie ma silne działanie spowalniające rozwój zaburzeń zdolności poznawczych u kobiet. W przypadku zmniejszenia ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2 efekt obserwuje się zarówno w przypadku kawy naturalnej oraz bezkofeinowej, w związku z tym badacze kierują uwagę na inne składniki zawarte w kawie: kwas chlorogenowy oraz trygonelinę, które mają działanie hipoglikemizujące. 

Warto nadmienić, że najzdrowsza dla nas będzie kawa z użyciem filtrów oraz oczywiście bez kalorycznych dodatków, czyli śmietanki i cukru. Spokojnie jednak możemy wciąż delektować się kawą z dodatkiem chudego mleka bez obaw, że wyrządzi szkody w naszym organizmie.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe