<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=265593574071498&ev=PageView&noscript=1" />
22 Paź

Olej słonecznikowy - czy to dobry wybór?

Olej słonecznikowy jest jednym z najczęściej spotykanych olejów roślinnych dostępnych na sklepowych półkach. Reklamowany jest często jako zdrowy produkt, który warto dodawać do przygotowywanych potraw. Czy jednak jest to rzeczywiście najlepszy wybór, jeśli chodzi o tłuszcze roślinne? Czy jednak ma on swoje ciemne strony?

Olej słonecznikowy charakteryzuje się wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT), z których składa się w ponad 64%. Dla porównania olej rzepakowy zawiera 28,8%, a oliwa z oliwek tylko 10,6% WNKT. Za sprawą tego nie jest on zalecany do obróbki termicznej, ponieważ w jej wyniku niestabilne chemicznie wielonienasycone kwasy tłuszczowe ulegają utlenieniu pod wpływem temperatury i przekształcają się w szkodliwe dla zdrowia związki. Ze względu na to, jeżeli już sięga się po olej słonecznikowy, lepiej stosować go na zimno, aniżeli używać go do smażenia, czy duszenia.

Kolejną niekorzystną cechą jest niewłaściwy stosunek kwasów tłuszczowych n-3 do n-6, który wynosi 1:335 i jest jednym z najwyższych wśród tłuszczów roślinnych. Porównując, oliwa z oliwek charakteryzuje się stosunkiem n-3/n-6, wynoszącym 1 do 15,7, olej rzepakowy – 1 do 1,9, a olej lniany nawet 1 do 0,3. W prawidłowo zbilansowanej diecie stosunek tych kwasów tłuszczowych z rodziny omega, powinien być jak najmniejszy i wynosić ok. 1:4 lub 1:5. Kwasy omega-6 spożywane w nadmiarze wykazują działanie prozapalne, dlatego też olej słonecznikowy jako bogate ich źródło, nie powinien być spożywany jako wyłączne źródło tłuszczów w diecie.

W przypadku, jeżeli prowadzi się zdrową i zbilansowaną dietę, wykorzystującą różnorodne pokarmy, nie będzie problemem, jeśli od czasu do czasu olej słonecznikowy w niej zagości. Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na jego wspomniane cechy, lepszym wyborem będą inne źródła tłuszczu, takie jak olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej lniany, czy awokado, które są dobrym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.

 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe