<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=265593574071498&ev=PageView&noscript=1" />
12 Paź

Pułapki w trakcie odchudzania - na co uważać?

Podczas samodzielnego odchudzania często zdarza się, że osoby będące na diecie redukcyjnej, w celu zaspokojenia głodu między posiłkami, sięgają po przekąski ogólnie znane jako zdrowe, sądząc, iż nie wpłynie to znacząco na przebieg utraty masy ciała. Jednak należy pamiętać, że mimo ich korzystnego wpływu na zdrowie, niektóre z nich mogą okazać się prawdziwą bombą kaloryczną i w znaczący sposób utrudniać lub nawet zahamować proces odchudzania, prowadząc do frustracji i zniechęcenia danej osoby.

Taką „niewinną” przekąską mogą być np. orzechy. Garść orzechów (30g) to ok. 200 dodatkowych kilokalorii w zależności od gatunku. Mimo iż są one źródłem cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych, niektórych witamin (m.in. witaminy E), składników mineralnych (np. potasu, cynku, selenu czy magnezu) oraz białka roślinnego, dostarczają one również znacznej ilości kilokalorii.

Kolejną pułapką są suszone owoce. One również dostarczają licznych, niezbędnych dla zdrowia składników odżywczych, ale również są bogate w węglowodany proste i mają z reguły wysoki indeks glikemiczny (IG), dlatego nie będą one najlepszym pomysłem na przekąskę dla odchudzającej się osoby, ponieważ mogą wpływać na zwiększone wahania poziomu glukozy we krwi i w efekcie szybszy i gwałtowniejszy spadek energii. 100 g suszonych owoców zawiera od 260 kcal (suszone jabłka) po 370 kcal (suszone banany), a jak wiadomo na kilku sztukach, najczęściej się nie kończy. Lepszym rozwiązaniem będzie połączenie ich ze źródłem białka i tłuszczu (np. jogurtem naturalnym, twarożkiem), co pomoże obniżyć IG takiego posiłku i zwiększy jego sytość.

Kolejnym przykładem są różnego rodzaju batoniki typu „musli”, czy „fit”. Często na pierwszy rzut oka wydaje się, iż będą one bardzo dobrym pomysłem na przekąskę, bo są one również w taki sposób reklamowane, ale po przeczytaniu ich składu, okazuje się, że oprócz dużej ilości węglowodanów (w tym syrop glukozowo-fruktozowy), tłuszczów (często również niezdrowych tłuszczów typu trans) i kilokalorii, dostarczają również chemicznych dodatków do żywności, takich jak aromaty, barwniki, emulgatory, czy słodziki. Ich kaloryczność waha się w zależności od rodzaju produktu i jego składu i wynosi zazwyczaj ok. 350-450kcal w 100 g produktu, czyli średnio ok. 200 kcal w 50 g batoniku.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe